An official website of the United States government

Russia’s one-sided reporting and blatant disinformation
January 27, 2022

Infographic with "Lies" in red speech boxes, and "Truth" in white speech boxes. Lies include: “Ukraine's government banned the use of the Russian language; Every nation west of Russia is a NATO member; and The U.S. promised to never expand NATO." Truth includes: “The United Nations found this allegation to be untrue; Finland, Moldova, and Ukraine, for example, are not NATO members; and No such promises were made by U.S. officials at any time.”


In democracies, independent media are free to publish accurate stories that inform the public — without editorial control by the government.

That’s not how Russia’s state-run media operate. Instead, the Kremlin directs media outlets to publish and amplify information and stories that support the government’s policies.

RT (formerly Russia Today) and Sputnik are Russia’s primary media outlets that produce pro-Kremlin content for non-Russian speakers abroad.

Here are just three examples of debunked false reporting published in Kremlin-funded media:

  • Ukraine’s government banned the use of the Russian language.
  • The United States promised to never expand NATO.
  • Russia has no troops in Ukraine.

None of these statements are true.

Russia’s state media also distort tragedies to suit the government’s purpose. In April 2021, one Russian media outlet reported that a young boy was killed in the eastern Donbas region by a Ukrainian armed forces drone. That story was fact-checked and found to be false. Russian state media kept repeating it as a way to portray Ukraine’s government as an instigator of violence.

For other examples and more details on Kremlin-funded disinformation, see: